perjantai 9. maaliskuuta 2012

Aforismeja raiteilla

-->

Silmiini osui lause, joka kosketti. "Totta, tuo on suurelta osaltaan minunkin työni tavoite", aattelin hämmentyneen. En ollut hämmentynyt niinkään lauseen sisältämästä ajatuksesta vaan siitä mistä sen löysin ja kenen toimesta; ruuhkaisesta metrosta HSL:n mainoksesta.
Kun nuori ottaa yhteyttä Nuorten Kriisipisteen päivystykseen, hänellä on aavistus siitä miten tulisi autetuksi, mutta lähes poikkeuksetta vankka tieto miten se ei missään nimessä tulisi tapahtua. Tähän vaikuttavat vahvasti nuoren aikaisemmat kokemukset, tiedot ja tunteet. Psykologian kielellä puhutaan sisäisistä malleista, jotka antavat suuntaa mihin kiinnitämme ensimmäiseksi huomiota ja millaisia tulkintoja teemme. Kohtaamisen ensivaikutelma tapahtuu muutamissa sekunneita. Ei ole siis täysin samantekevää kuinka työntekijöinä nuo ensisekunnit käytämme. Jo kliseisyyteen saakka sosiaali- ja terveysalalla puhutaan kunnioittavasta kohtaamisesta. Mitä se on käytännössä? Siihen osaamme itse kukin vastata, kun mietimme kuinka haluaisimme itse tulla kohdatuksi kunnioittavasti. Jos pidämme sitä ohjenuorana, ollemme ainakin hajulla kuinka kunnioittavan kohtaamisen tulisi toteutua.
Kohtaamistyölle voidaan asettaa tavoitteita, mutta tulosten mittaaminen voi olla usein hankalaa. Numeraalisesti voidaan helpostikin osoittaa kuinka monta nuorta on ottanut yhteyttä Nuorten Kriisipisteen päivystykseen, kuinka monelle heistä varattiin keskusteluaika omalle kriisityöntekjälle ja kuinka monelle se oli sillä hetkellä riittävä apu jne.  Mutta kuinka mitata ja todentaa  se, mitä tapahtui kohtaamisen aikana ja millä siinä oli vaikuttavuutta tulokseen.

Mainoksessa ollut aforismi on yksi näkökulma tähän. Ei toki tieteellinen, mutta työn sisällön kertova.
"Paras matkamuisto, uusi ajatus."

Katja Laamanen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti