tiistai 8. lokakuuta 2013

Tehokasta luppoaikaa


Tuntuu, et jos mä vaan olen, enkä tee mitään, on se hukkaan heitettyä aikaa. Pitää tehdä jotakin hyödyllistä. Käyttää joka minuutti. Olla aktiivinen.” 

Tämä lausahduskokoelma on kuulunut usean nuoren suusta tänäkin syksynä. Ja toki syksy on täynnä tärkeitä asioita: yo-kirjoituksia, uusia opintoja ja työpaikkoja, harrastuksia jne. Nämä kaikki aiheuttavat painetta pärjäämisestä ja vievät helposti suorittamisputkeen. Usein me aikuiset vahvistamme tätä putkea neuvomalla, vaatimalla ja painostamalla sekä näyttämällä tiedostamattomastikin mallia suorittamisesta. Lopputuloksena on valitettavan usein voimakas stressitila ja siitä aiheutuva ahdistus. Unohdamme, että sillä, ettei tee mitään ”järkevää”, on erityinen vaikutus hyvinvointiin.

On olemassa useitakin "luonnonlääkkeitä" hyvinvoinnin lisäämiseksi. Yksi tällainen "hoito"
on päiväunet. On nimittäin tutkittu, että Etelä-Euroopassa esiintyy siestakulttuurin vuoksi vähemmän sydän- ja verisuonitauteihiin kuolleisuutta. Ehkä kiinnostavimmat (tieteellisestikin tutkitut) tulokset kertovat päikkäreiden vaikutuksesta mm. muistiin, oppimiseen ja luovuuteen. Lyhyet, 10-20 min voimaunet (power nap) buustaavat vireystasoa ja helpottavat keskittymistä työhön tai opintoihin. Tunnin mittaiset unet tehostavat muistia, 90 minuutin unet vaikuttivat luovuuteen sekä emotionaaliseen muistiin. Lisäksi unet vain yksinkertaisesti tuntuvat hyvältä, vaikkakin sivuoireena saattaa esiintyä tokkuraisuutta. Päiväunet olisi hyvä osata ajoittaa oikein, jotta ne eivät haittaisi yöunia. Unitutkijat ovat sanoneet, että ihminen on uneliaimmillaan päiväsaikaan klo. 13-15 välillä, jolloin tapahtuu myös eniten työtapaturmia. Päikkärit olisikin syytä ajoittaa ennen klo. 16 tapahtuviksi. Japanissa joillekin työpaikoille on järjestetty tiloja, joissa voi käydä torkahtamassa. Työhyvinvointi ja tehokkuus ovat lisääntyneet.

Monesti määritämme ja arvostamme itseämme vain tekemisen kautta. Olemme olemassa vain kun teemme jotain. Pelkkä oleminen nähdään laiskotteluna ja ajanhukkana. Joskus kun joutuu tiukkaan tilanteeseen ja pitäisi tehdä tärkeitä ratkaisuja, voikin olla pakkoratkaisuja tehokkaampaa antaa asian olla. Antaa mielen ja kehon levätä. Vastaus on usein odottamassa, jos malttaa hetken vain olla. Tämä vaatii luottamusta siihen, että elämä kantaa, mutta auttaa myös selviytymään stressaavista tilanteista. Voisitko joskus kiireen keskellä kokeilla, miltä tuntuu vain jättää kaikki vaikkapa puoleksi tunniksi ja lähteä kävelylle? Tai istua hieman pidemmän hetken kahvikupin ääressä ja katsella ulos ikkunasta?


Satu Lekola


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti